Wednesday, November 2, 2011

Istiqamah & Iman


Daripada Abu 'Amr Sufyan bin Abdullah Al-Tsaqafi r.a berkata: Aku berkata:
"Wahai Rasulullah, katakanlah kepadaku satu ungkapan tentang Islam, yang aku tidak meminta kepada seorang pun kecuali kepadamu."
Rasulullah SAW bersabda: "Katakanlah aku beriman kepada Allah, kemudian istiqamahlah." 

(Riwayat Muslim no.38 Al-Nasa'i no.11489 dan Ibnu Majah no.3972)

Huraian:

Ungkapan; "katakanlah kepadaku satu ungkapan tentang Islam, yang aku tidak meminta kepada seorang pun kecuali kepadamu." bermaksud "ajarkanlah kepadaku satu kalimah yang pendek tetapi mengandungi makna yang padat dan berisi tentang pengertian Islam yang mudah difahami, sehingga tidak lagi perlu penjelasan orang lain untuk mnejadi dasar amalan."

Maka Rasulullah menjawab:
"Katakanlah aku beriman kepada Allah, kemudian istiqamahlah." ini adalah kalimah pendek, padat berisi yang Allah berikan kepada Rasulullah SAW.


"Sesungguhnya orang yang menyatakan tuhan kami adalah Allah, kemudian mereka tetap istiqamah maka tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka berdukacita"
(Surah Al-Ahqaf 33:13)
Umar Al-Khattab berkata:
"Mereka (para sahabat) istiqamah demi Allah dalam mentaati Allah dan tidak sedikit pun mereka itu berpaling, sekalipun seperti berpalingnya musang."

Macam mana musang berpaling? saya pun xtau yang tu. tapi maksudnya kat sini, mereka lurus dan teguh dlm melaksanakan sebahagian besar ketaatannya kpd Allah, baik dlm keyakinan,ucapan ataupun perbuatan dan mereka terus menerus berbuat begitu sampai mati. Begitulah pendapat sebahagian besar para mufasir.

Abul Qasim al-Qusyairi berkata:
"istiqamah adalah satu tingkatan yg menjadi penyempurna dan pelengkap semua urusan.Dengan istiqamah, segala kebaikan dengan semua aturannya dapat diwujudkan. Orang yg tidak istiqamah dalam usahanya pasti sia-sia dan gagal."




رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
“(Mereka berdoa): ‘Ya Rabb kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan setelah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu, karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia).” ( Ali ‘Imran : 8 )


       jom istiqamah ^^


No comments:

Post a Comment